CBI چیست؟
اصطلاح مشارکتی (Collaborative) به گروه سازمانیافتهای از افراد اطلاق میشود که برای دستیابی به یک هدف مشترک تلاش میکنند. از سوی دیگر، هوش تجاری فرآیندی است که در آن از فناوری، برای تجزیه و تحلیل دادهها و ارائه اطلاعات کاربردی استفاده میشود تا به مجریان، مدیران و سایر کاربران نهایی شرکتها در تصمیمگیریهای تجاریِ آگاهانه کمک کند.
هوش تجاری مشارکتی (Collaborative Business Intelligence) مفهومی است که از ادغام هوش تجاری (BI) و ابزارهای تکنولوژیکی ایجاد شده و هدف آن، مشارکتی به منظور حمایت از سازمان در اتخاذ تصمیمات تجاری جدید و بهبودیافته است. همانطور که شما برای جذب، درگیر کردن و جلب رضایت مشتریان تلاش میکنید، نیاز به هماهنگی شدید بین تیمهای بازاریابی، فروش، مالی، عملیات و سایر ذینفعان اصلی دارید. این همسویی منابع، اغلب عنصر مفقوده در دستورالعمل موفقیت سازمانها است.
برای مثال، CBI به توسعه محتوا در هر مرحله از سفر مشتری کمک میکند. وقتی در حال ایجاد محتوا برای وسط قیف هستید، تا مشتریان احتمالی را برای برداشتن گام بعدی متقاعد کنید، استفاده از این ابزار نقش مهمی در نرخ تبدیل شما ایفا میکند و منجر به بهبود عملکرد کلی میشود.
چرا BI سنتی دیگر کار نمیکند؟
اگر شما دانشمند داده، تحلیلگر داده یا مهندس نباشید، درک هوش تجاری سنتی بسیار سخت و پیچیده خواهد بود. برای بازاریابان، این بدان معناست که برای درک دادهها و تفسیرشان احتیاج به کمک دیگران دارند؛ این در حالی است که با توجه به شغلشان، تکیه بر تجزیه و تحلیل دیگران امر دشواری است.
علاوه بر اینها، رویکرد هوش تجاری سنتی مبنی بر ارائه گزارشاتی است که در گذشته رخ داده؛ در حالی که نیاز مبرم سازمان، اطلاعات وقایعی است که هم اکنون در حال رخ دادن میباشد.
دلیل دیگری که BI سنتی دیگر کار نمیکند، این است که اغلب به عنوان دادههای خالص ارائه میشود. برای اثربخش بودن، باید دادهها را اعمال کنید، آنها را در متن قرار دهید و داستانی را تعریف کنید که برای مخاطبان شما صدق میکند؛ از این گذشته، ارائهی داده مهم نیست، بلکه اقدامات موردنیاز برای حرکت سازمان در مسیر درست مهم است.
مزایای هوش تجاری مشارکتی
تمام موارد گفته شده، به معنای عدم ضرورت هوش تجاری سنتی نیست؛ شما باید راهی برای اندازهگیری و ردیابی منابع متعدد برای ایجاد دادههای اساسی موردنیاز خود داشته باشید. با این حال، BI سنتی به تنهایی شما را به جایی که باید بروید نمیرساند. برای ایجاد اقدامات لازم برای پیشبرد سازمان خود، نیاز به یک رویکرد اشتراکی دارید. از جمله مهمترین مزایای این رویکرد، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- اشتراک دانش
- همسویی هدف
- تصمیمگیری سریعتر
- ارتباط و کار گروهی بهتر
امروزه شرکتها باید همگام با سرعت رشد دنیای دیجیتال حرکت کنند و این کار به تجزیه و تحلیل مختصر و تصمیمات سریع نیاز دارد. کسبوکارهای پیشرو سریعتر از همتایان خود فعالیت میکنند. به عنوان مثال، آنها در تخصیص مجدد استعداد و سرمایه، بیش از چهار برابر سریعتر از همسالان خود عمل میکنند و دلیل آن این است که به توانایی خود در جمعآوری، مرتبسازی، اشتراکگذاری و همکاری دادهها اطمینان دارند.
BI مشارکتی همچنین اطلاعات و وابستگی به تحلیلگران داده را برای عملکردهای اصلی که بر شغل شما تأثیر میگذارد، کاهش میدهد. بهترین نرمافزار هوش تجاری مشارکتی به شما امکان میدهد اطلاعات به روز را مشاهده کنید تا بتوانید به سرعت تأثیر اقدامات خود را ارزیابی کرده و با تیم خود به اشتراک بگذارید.
یکی از مهمترین درسهای پاندمی کرونا، لزوم تاکید بر چابکی در سازمان است؛ زیرا شرکتهایی موفقتر خواهند بود که بتوانند در هر زمان بهترین رویکرد را انتخاب کنند و تغییرپذیر باشند.
دادهها به تنهایی پاسخگوی تصمیمات تجاری هوشمند نیستند، بلکه توانایی در تفسیر و ارتباط دادهها است که تفاوت ایجاد میکند. هوش تجاری مشارکتی به همه افراد در زنجیره تصمیمگیری اجازه میدهد تا مسائل را از دیدگاه متمایز خود ببینند، با یکدیگر همکاری کرده و بینش خود را به اشتراک بگذارند تا در نهایت به تصمیمگیری بهتری برسند. شاید وقت آن رسیده باشد که از دیدگاه سنتی عبور کنیم و بهترین رویکرد را برای سازمان خود اتخاذ کنیم!