عنوان پروژه: طرحریزی استراتژیک، توسعه مدل کسبوکار و طراحی زنجیره تأمین شبکه آزمایشگاهی تشخیص
معرفی شبکه تشخیص آزمایشگاهیان
مدیریت آزمایشگاه های کشور به موازات تغییرات نظام مدیریت خدمات تشخیص طبی در سطح جهان در حال دگرگونی و تغییر است. محدودیت منابع مالی، تعرفههای غیر واقعی و فشارهای اقتصادی موجود در نظام آزمایشگاهی کشور، همکاران متعددی را به فکر تاسیس آزمایشگاههای شبکهای به منظور حفظ و صیانت از کیان آزمایشگاهی کشور انداخته است. شرکت تعاونی تامین نیاز شبکه تشخیص آزمایشگاهیان استان تهران توسط گروهی از همکاران فعال و علاقه مند به ایفای نقش در راستای ارتقا جایگاه آزمایشگاهیان، تاسیس گردیده است. این شرکت در سال 1395 با تشکیل هسته اولیه فعالیت خود را آغاز نمود.
نیازمندیهای مشتری
شکلدهی و استقرار موفق شبکههای ارائه خدمت مستلزم بهرهگیری از ساختارها و مکانیسمهایی است که به الزامات و اقتضائات حاکم بر نظام سلامت کشور توجه داشته باشد و درعینحال با بهرهگیری از رویکردهای همکاری و هماهنگی امکان خلق مزیت در فضای رقابتی را فراهم آورد.
با توجه به اینکه شبکه تشخیص آزمایشگاهیان برای اولین بار از مدل کسبوکار شبکهای در حوزه تشخیص طبی استفاده میکند، الگوی مشابه جهت توسعه چنین شبکهای در کشور وجود نداشت. لذا هدف اصلی این پروژه تحلیل و طراحی مدل کسبوکار شبکهای در حوزه آزمایشگاههای طبی مبتنی بر نیازمندیهای کشور بود.
خدمات ارائه شده
- مطالعه سیستمی ارائه خدمات آزمایشگاهی در چارچوب کلان نظام سلامت
- تبیین نظام کلان سلامت
- تدوین زنجیره ارزش ارائه خدمات شبکه تشخیص آزمایشگاهیان
- مطالعات تطبیقی نمونههای موفق شبکه آزمایشگاهی در سطح جهان
- تبیین روندهای بالادست در نظام سلامت و تحلیل تأثیر آنها بر خدمات تشخیصی آزمایشگاهی
- تحلیل محیط خدمات تشخیص آزمایشگاهی (بازار، رقبا، مشتریان، تأمینکنندگان و فناوری)
- تحلیل فاکتورهای ارزشآفرین راهبردی و شایستگیهای محوری در حوزه خدمات تشخیص (CSF)
- ترسیم چشمانداز موفقیت شبکه و تدوین راهبردهای تحقق آن
- شناسایی محرکها و مسیرهای کسبوکار
- تدوین تابلوی استراتژی
- تدوین سند چشمانداز
- تدوین نقشه استراتژی شکلگیری شبکه آزمایشگاهی تشخیص (Strategy Map)
- تدوین ساختار حکمرانی و تصمیمگیری شبکهای
- توسعه مدل کسبوکار شبکهای
- تحلیل اقتصادی و مطالعات امکانسنجی
- طراحی معماری کلان سیستم اطلاعاتی پشتیبان شبکه
- طراحی مدل لجستیک شبکه مبتنی بر مدل Hub & Spoke
- آنالیز قیمتگذاری خدمات در شبکه
- تدوین برنامه عملیاتی راهاندازی شبکه و ارائه خدمات