آغاز پروژه تدوین سند الزامات حکمرانی داده مرکز ملی فضای مجازی

حکمرانی داده

با تولید روزافزون داده‌ها در کسب و کارهای خصوصی و دولتی، تدوین یک چارچوب جهت تعیین خط مشی‌های کلان تصمیمگیری عظیم داده‌ها، امری لازم و اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. همانطور که در سطح یک سازمان، برای اطلاعات محرمانه آن سطح دسترسی وجود دارد، در حاکمیت یک کشور نیز برای داده‌ها در سطوح مختلف زمانی، مکانی و اعمال اختیار (نگهداری، پردازش، ذخیره، ترکیب)، بایستی سیاست‌گذاری صورت گیرد. این خط مشی‌گذاری در قالب تدوین یک چارچوب ملی برای حاکمیت داده، تجلی می‌یابد.

جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته با رشد سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات مواجه بوده است، این توسعه نیازمند اتخاذ نگاهی متفاوت و متناسب است که بتوانند خلأهای پارادایم‌های غالب و چالش‌های اختصاصی خود را مدیریت کند. در این امتداد و با توجه به چالش اساسی مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی در حوزه فناوری، اطلاعات و داده که عمدتاً ناشی از عدم شفافیت است، حکمرانی مسئولانه مبتنی بر فناوری اطلاعات را می‌توان مورد توجه قرار داد.

در این راستا مرکز ملی فضای مجازی به عنوان یک نهاد بالادست، تبیین ساختار حکمرانی داده در کشور را در دستور کار خود قرار داده است. پروژه فعلی با عنوان «پروژه طراحی سند الزامات، راهبردها و نقشه راه حاکمیت داده جمهوری اسلامی ایران» به دنبال تعریف حاکمیت داده به عنوان یک سند ملی و تعیین اجزاء و رویه‌های حکمرانی داده می‌باشد. پروژه حاضر به صورت همکاری مشترک با دانشگاه‌ علم و صنعت ایران و با مدیریت اقای دکتر رسولی انجام می‌شود.

امید است تدوین این سند گامی در مسیر توسعه و پیشرفت ایران اسلامی باشد.

اشتراک گذاری مطلب :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها